Sector

  • Gymnasium
  • Eerstegraads lerarenopleiding

Vakgebied

  • Grieks
  • Griekse Taal en Cultuur
  • Klassieke talen
  • Klassieke culturele vorming
  • Latijn
  • Latijnse Taal en Cultuur

Leerplankundig thema

  • Curriculumtheorie
  • Professionalisering
  • Exemplarisch lesmateriaal
  • Vakdidactiek
  • Jongerencultuur
  • Maatwerk

Trefwoorden

  • gamification
  • motivatie

De gamification van het onderwijs: mechanismes van computergames gebruiken in de les.

8-1-2016

​Woertman, M. (2015). De gamification van het onderwijs: mechanismes van computergames gebruiken in de les. Lampas. Tijdschrift voor classici, 48(3), 298-313

ISBN

9789087045296

​Gamification houdt het gebruik in van mechanismes uit de gamewereld in een non-game context, bijvoorbeeld het onderwijs. Dit principe wordt beschouwd als erg effectief middel om leerlingmotivatie te bevorderen. Woertman beschrijft enkele gamemechanismes en laat zien hoe deze in de lespraktijk bij Grieks en Latijn ingezet kunnen worden. Hij behandelt achtereenvolgens real-time feedback, beloning, levels, matching & puzzling, fictionele setting, competitie, aftellen, en de invloed van de groep. Tot slot biedt hij een aantal praktijkvoorbeelden.

Losse nummers van het vakdidactische themanummer van Lampas zijn te bestellen bij Uitgeverij Verloren​.

Contactpersoon