Sector
  • Gymnasium
Vakgebied
  • Klassieke talen
  • Grieks
  • Latijn
Leerplankundig thema
  • Leerlingenmateriaal
  • Gebruik van (ict-)hulpmiddelen
Vakspecifiek thema
  • Integratie taal en cultuur
Trefwoorden
  • basiskennis en basisvaardigheden
  • Kennisbasis

Methodes voor de onderbouw

31-5-2017

​​​​​​​​​​​​​​Vernieuwing van de lesmethodes klassieke talen

In de laatste jaren zijn alle bestaande lesmethodes worden ingrijpend herzien en nieuwe methodes zijn ontwikkeld. De docent voor de klas wordt betrokken bij dit proces door bijvoorbeeld zijn wensen kenbaar te maken in een gebruikersenquête (Eisma) of door zelf lesmateriaal mee te ontwikkelen (Staal & Roeland).

Veel aandacht is er voor de digitale component van de methodes. Methodemakers bieden naast het papieren boek een tabletversie of een eigen digitale leeromgeving ter aanvulling op het boek ​of de keuze voor een compleet digitale leeromgeving in plaats van het papieren boek (Staal & Roelan​​​d, Eisma). Het is ook mogelijk om een methode deels digitaal en deels in hardcopy te bestellen. Zo biedt u uw leerlingen ​de voordelen van directe feedback en gepersonaliseerd oefenen en de mogelijkheid om - al bladerend - een overzicht te verkrijgen over de opgebouwde kennis van de cultuur of de basisgrammatica.

Overzicht van het aanbod


Grieks:

  • Kosmos 2014​. Een nieuwe t​oegang tot de wereld van de Grieken.
  • Chaire 2017​. Uniek concept: op reis met Roel door de Griekse taal en cultuur.​
  • Pallas herzien 2015/16​. Uitdagender en sneller.
  • Argo 2017. Een avontuurlijke reis op de Argo door de taal en cultuur van het klassieke Griekenland.​

Latijn:​​​

  • Fortuna 2005​. Een geleidelijke opbouw van woordenschat en basisgrammatica aan de hand van een cultuur-historisch chronologische verhale​nlijn.
  • LLpsI 2010​. De originele methode ​​Lingua Latina per se Illustrata van Hans Ørberg is aangepast aan de huidige leerbehoeften met audiomateriaal en digitale oefeningen. Leer Latijn op een natuurlijke manier volgens de inductieve contextuele methode.
  • Vivat Roma 2011​.​​​ De opvolger van Roma volgt de verhaallijn van Aeneas in tekst en rijke illustraties. Het grammatica-aanbod is opgedeeld in kleine eenheden van uitleg en oefeningen.
  • Via Latina 2012.​​ ​​​​​​​​Een geïntegreerde leerroute voor de Latijnse taal en cultuur waarbij verwerven van kennis samengaat met het verwerven van inzicht en vaardigheden en de zelfstandigheid van de leerling wordt bevorderd.
  • Minerva 2015/16​. ​Innovatief en uitdagend. Het is een leergang die de leerling aan de hand van korte en boeiende teksten snel tot het lezen van authentieke Latijnse teksten brengt.​
  • S.P.Q.R 2015.​ ​een moderne methode Latijn met een doorlopende leerlijn die aansluit bij de recente adviezen van het SLO.​
  • Caesar Caesar 2016​. Caesar introduceert de grammatica in de meest logische volgorde op een eenvoudige en beeldende manier​ met zinnen en oefeningen. Afsluitend volgt een Latijnse tekst.
  • Disco 2018/2019. 5de druk: De methode Disco-Studeo-Lego-Video is een complete methode Latijn, waarin veel aandacht wordt besteed aan vertaaldidaktiek en zelfstandig werken. ​

Contactpersoon